طراحی لوگو، تصویر هفتم مشهد

طراحی لوگو – نکات کلیدی

ما برای طراحی لوگو ایده آل نیازمند مهارت در طراحی، خلاقیت ذهن، تجربه و مطالعه می باشیم. هر طراح با توجه به این قابلیت هایش طراحی آرم و نشان سازمانی شما را انجام می دهد، اما باید توجه داشته باشیم تسلط به تمام جنبه های هنر و صنعت زمان می برد. تصویر هفتم با سال ها تجربه در طراحی لوگو، نشان سازمانی و هویت بصری سازمان ها و شرکت های تولیدی و خدماتی در مشهد و استان خراسان آماده ارایه این خدمت با توجه به اصول استاندارد طراحی و برندسازی می باشد.

برای سفارش طراحی لوگو و آرم حرفه ای می توانید از خدمات استودیو طراحی امپک استفاده کنید.

طراحی لوگو فقط زیر مجموعه کوچکی از برند سازی نام تجاری شما است. اما زیر مجموعه ای که تاثیر بسزایی بر مشتریان شما در آینده خواهد گذاشت. این لوگو و نشان سازمانی شما است که محور بسیاری از طرح های آینده تجاری شما خواهد بود.

ما در این مقاله در مورد برند سازی حرفه ای و نکات و پیچیدگی های یک لوگوی تجاری خوب بحث می کنیم. نکاتی در مورد تحقیق و مطالعه قبل از شروع طراحی و نکات مهم در طراحی که به بهبود بخشیدن برند و نام تجاری شما کمک می کند.

تحقیق و استراتژی برای طراحی لوگو

قبل از اینکه مداد بر روی کاغذ خطی برای طراحی لوگو بکشد، تحقیق و مطالعه کاملا ضروری است. در اینجا چند نکته کلیدی ضروری وجود دارد که رعایت آن اولین گام طراحی لوگو استاندارد می باشد.

۱ – درک رقبای شما

طراحی اولیه لوگو اپل که در دهه ۸۰ میلادی به صورت یک سیب برش خورده انجام شده است. امروزه لوگوی اپل به یکی از با ارزش ترین نمادهای تجاری دنیا تبدیل شده است.
طراحی اولیه لوگو اپل که در دهه ۸۰ میلادی به صورت یک سیب برش خورده انجام شده است. امروزه لوگوی اپل به یکی از با ارزش ترین نمادهای تجاری دنیا تبدیل شده است.

قبل از شروع به طراحی لوگو باید اطمینان حاصل کنید که در مورد بازار هدف خود به طور کامل تحقیق کرده اید. طراح لوگو باید برخی اطلاعات شرکت های رقیب شما را در اختیار داشته باشد.

آرم و نشان سازمانی تمام شرکت های رقیب را بررسی کنید. این تحقیق باعث می شود بدانید بازار، شغل و تجارت شما را با چه نمادهایی می شناسد، به عنوان مثال اگر شما تولید کننده لاستیک می باشید، مشتری ها لاستیک را با چه نمادها و المان هایی در ذهن می شناسند؟ پاسخ به این سوال به روند طراحی لوگوی شما کمک می کند.

به این نکته هم توجه داشته باشید که بسیاری از لوگوها و نام های تجاری مشهور دنیا به خاطر متفاوت بودن و خلاقیت در طراحی به این امر دست یافته اند.

۲ – سوال صحیح کدام است؟

داشتن یک استراتژی مناسب همواره بخش جدایی ناپذیر از روند تجاری سازی یک برند می باشد، اما این استراتژی حاصل نمی شود مگر با شروع سوال های صحیح.
شش سوالی که در شروع برند سازی پیشنهاد می شوند:

  • ما چرا اینجاییم؟
  • ما چه کاری انجام می دهیم و چطور آن را انجام می دهیم؟
  • چه چیزی ما را متفاوت می کند؟
  • برای چه کسانی قرار است محصول تولید کنیم یا کاری انجام دهیم؟
  • با ارزش ترین توانایی های برند ما چیست؟
  • هویت برند ما چگونه تعریف می شود؟

۳ – انعطاف پذیر باشید

ممکن است شما از قبل استراتژی برند خود را تحلیل کرده باشید، اما لزوما نباید آن را صد در صد درست فرض کنید. همیشه آماده تغییر در استراتژی و بهبود آن باشید، لازمه این کار گوش دادن به نظرات مخالف شماست. همیشه منطقه ای خاکستری بین استراتژی برند شما و طراحی برند شما وجود دارد که طراح برند و لوگو می تواند در انتخاب صحیح به شما کمک کند.

این همانند یک خیابان دو طرفه عمل می کند ممکن است استراتژی شما امکان تبدیل شدن به یک طرح مناسب را نداشته باشد و برعکس ممکن است یک طرح خوب منجر به یک استراتژی جدید برای برند شما شود.

۴ – احترام به گذشته نام تجاری

در طراحی لوگوی جدید یا باز طراحی لوگوی قدیمی یک شرکت یا برند با سابقه حضور در بازار باید مطالعه بیشتری صورت گیرد. آیا مشتریان شما نماد موفقی از برند شما در ذهن دارند؟ آیا می خواهید تصویری جدید در ذهن مخاطبان خود خلق کنید و یا تنها مشکلات گذشته را کمی بهبود ببخشید؟ آیا برند شما ویژگی های منحصر به فردی داشته است که تا کنون به آن کمتر توجه شده است؟ پاسخ به این سوالات در طراحی و یا ویرایش لوگوی شرکت و برند شما کمک می کند تا بهترین تصمیم و استراتژی را برای طراحی در نظر بگیرید.

۵ – به یاد داشته باشید که لوگو فقط یک عنصر است

طراحی لوگو تنها بخش کوچکی از فرایند تجاری سازی نام و برند شما است، اما این بخش کوچک اهمیت ویژه ای دارد، اعتماد به طراح و اصول گرافیک کمک می کند این بخش کوچک تاثیری مثبت در کل فرایند تجاری سازی نام برند شما داشته باشد.

انتخاب متن مناسب بخش مهمی از روند طراحی لوگو است. در واقع، بسیاری از مارک های شناخته شده در جهان، علامت های تجاری هستند که کاملا تکیه بر تایپوگرافی برای انتقال پیام خود دارند.

۶ – دقت در انتخاب طراحی حروف

لوگوی قدیم و جدید شرکت گوگل
لوگوی قدیم و جدید شرکت گوگل

در سال ۲۰۱۵ گوگل لوگوی معروف خود را باز طراحی و به روز کرد. هدف از این کار رسیدن به طرحی ساده تر و دوست داشتنی تر بود. استفاده از خطوط و انحنای ساده تر برای رسیدن به این اهداف به گوگل کمک کرد و در عین حال سعی شد لوگوی قدیمی گوگل نیز در ذهن بیننده تداعی شود. انتخاب این که لوگوی شما چقدر ساده و یا چقدر پیچیده و لوکس باشد بستگی به استراتژی برند شما دارد. بنابراین پیش از طراحی در این زمینه تحقیق و بررسی کنید.

۷ – افزودن هویت به لوگوتایپ یا لوگوی شرکت شما

افزودن هویت بصری به لوگو
افزودن هویت بصری به لوگو
ایجاد هویت در لوگوی شرکت Victoria and Albert با نحوه طراحی خاص حرف A
ایجاد هویت در لوگوی شرکت Victoria and Albert با نحوه طراحی خاص حرف A

افزودن یک هویت و یا یک نماد به متن لوگوی شما همیشه امکان پذیر نیست و عوامل مختلفی از مهارت طراح، نوع انتخاب طراحی فونت و از همه مهمتر متن نام تجاری شما در افزودن هویت و شخصیت به لوگو موثر می باشد. سادگی می تواند به طول عمر و تاثیر لوگوی شما بر مخاطب کمک کند. جدا کردن متن از یکدیگر و یا استفاده از خطوط منحنی و پیچیده در خلق یک هویت در لوگوی شما می تواند موثر باشد.

۸ – استفاده از طراحی منحصر به فرد و خاص حروف در طراحی لوگوتایپ

لوگو و نماد تجاری شرکت کوکاکولا
لوگو و نماد تجاری شرکت کوکاکولا

نماد تجاری کوکا کولا پس از گذشت نزدیک به یک قرن از طراحی آن تنها تغییرات کوچکی داشته اشت و این نشان از ماندگار این لوگو در طول صد سال گذشته است. یکی از دلایل این ماندگار نوع طراحی حروف لوگو است که متفاوت بودن را برای لوگوی کوکا کولا به ارمغان آورده است. دست نوشته ای زیبا، لوگوی کوکا را به نمادیترین لوگو قرن تبدیل کرده است.

در مقایسه رقیب شرکت کوکاکولا یعنی شرکت پپسی تا کنون بارها لوگو و نماد تجاری خود را تغییر داده است. انتخاب طراحی منحصر به فرد نوع متن تجاری شما قسمتی از موفقیت را برای لوگوی شما تضمین می کند.

۹ – ترکیب حروف با یکدیگر

لوگوی شرکت Yves Saint Laurent
لوگوی شرکت Yves Saint Laurent

استفاده از تک حروف ها و یا ترکیب چند حروف با یکدیگر ( تکه نمایی – مونوگرامز) اگر با خلاقیت و ابتکار انجام شود. برای تثبیت نام تجاری شما می تواند موثر باشد. این تکینیک به ویژه در بخش پوشاک و مد بسیار رایج می باشد.

لوگو شرکت FEDEX
لوگو شرکت FEDEX

گاهی اوقات در ساده نویسی محض نیز می توان ابتکاری به کار برد که متن و لوگوی شما را دارای هویتی منحصر به فرد کرد، اتفاقی که در لوگوی شرکت FEDEX به زیبایی نمود پیدا کرده است. علامت پیکان در فضای خالی بین حروف E  و X نمادی از سرعت و حرکت را برای این شرکت پستی به ارمغان آورده است.

۱۰ – مالکیت طراحی حروف

لوگو itv
لوگو itv

در طراحی لوگوتایپ ها می شود به گونه ای عمل کرد که بیینده حتی اگر لوگو و نوشتاری مشابه را ببیند ابتدا لوگو شرکت شما در ذهنش تداعی شود.

بعضی از مارک های شناخته شده در جهان هنگامی که نام شرکت حذف می شوند قابل تشخیص هستند.  به طوری که فرم لوگو به طور ناخودآگاه نام تجاری شما را تداعی می کند.

۱۱ – پیروی از اصول اولیه

لوگو NIKE
لوگو NIKE

برای طراحی لوگوی اولیه شرکت Nike تنها ۳۵ دلار پرداخت شده است. لوگو و نمادی که امروز میلیون ها دلار در بورس های جهان ارزش دارد. شکل ساده ای که با چند حرکت ساده قلم طراحی شده است.

چند قاعده طلایی برای طراحی ایده آل یک لوگوی خوب وجود دارد.  اول، و شاید مهمتر از همه: سادگی.

خلاقیت را به مفهوم لوگوی خود اضافه کنید ولی مرز استفاده از خلاقیت آنجاست که مفهوم اصلی لوگو زیر سوال نرود. آیا لوگوی شما در سایزهای مختلف تاثیر یکسان بر مخاطب خود دارد. آیا زمانی که لوگوی شما به صورت کوچک در انتهای یک صفحه وب سایت قرار دارد یا به صورت یک تابلو و بیلبورد بزرگ بر سر در یک ساختمان قرار دارد تاثیر یکسانی دارد؟ لوگو خود را در سایزها و موقعیت های مختلف از لحاظ خوانایی و تاثیر بر مخاطب بررسی کنید.

یک روش عالی برای تست سادگی مفهوم شما این است که عناصر را کم کنید تا زمانی که به پایه اصلی خود برسی.  منحصر به فرد ترین ویژگی های آن چیست؟ به طور کلی، طراحی لوگو ساده تر، به یاد ماندنی تر خواهد بود.

۱۲ – روانشناسی اشکال هندسی

شکل هندسی لوگو
شکل هندسی لوگو

اشکال هندسی و رنگ های مختلف می توانند تاثیر روانی متفاوتی بر روی مخاطب داشته باشند. اشکال با زوایای تند و یا منحنی پیام های گوناگونی را از نماد تجاری شما به بیننده منتقل می کند. در ادامه در مورد رنگ شناسی و تاثیر آن توضیح بیشتری خواهیم داد.

13- طراحی ساختار و پایه لوگو

ساختار و پایه در طراحی لوگو
ساختار و پایه در طراحی لوگو

به طور معمول در طراحی لوگو نشان دادن پایه اولیه رایج می باشد، این بدان معنی است که لوگو از چه شکل های هندسی پایه ای تشکیل شده است.

طراحی لوگو جدید توییتر
طراحی لوگو جدید توییتر

در طراحی لوگوی جدید توییتر سعی شده است که پایه های اولیه آن اصلاح شود. با ویرایش خطوط خم و دایره پایه ای لوگو چشم نوازی بیشتری به کلیت کار داده شده است.

اغلب این کار بوسیله  آشکار ساختن و ویرایش خطوط اصلی لوگو شامل منحنی ها و زاویه های به کار رفته در آن صورت می گیرد. ایجاد نقاط اصلی در لوگو همانند نقاط طلایی که در نقاشی و یا عکاسی استفاده می کنیم نیز به بهتر شدن این امر کمک می کند.

۱۴ – استفاده از فضاهای منفی (خالی)

لوگو NBC
لوگو NBC

در لوگوی شرکت NBC با استفاده از فضاهای خالی به ساده ترین شکل ممکن نماد یک پرنده طاووس به عنوان هویت و شخصیت به لوگو اضافه شده است.

استفاده هوشمندانه از فضای منفی در یک علامت تجاری می تواند باعث جلب مخاطب شود. همانطور که پیشتر توضیح داده شد شرکت FEDEX نیز با هوشمندی از این فضا برای اضافه کردن هویتی منحصر به فرد به لوگوی خود استفاده کرده است. نمونه های گوناگون بسیاری در این زمینه در دنیای تجارت وجود دارد که با استفاده از این تکنیک به ماندگاری لوگوی خود کمک کرده اند.

۱۵ – استفاده از شوخ طبعی در طراحی لوگو

لوگو شرکت آمازون
لوگو شرکت آمازون

در طراحی آرم و لوگوی شرکت آمازون با اضافه کردن نمادی از یک فلش به صورت منحنی که نماینگر لبخند می باشد، نکته ای هوشمندانه نیز در ترکیب با نوشته لوگو به مخاطب القا می شود: از حرف A تا حرف Z

این خلاقیت و شوخ طبعی در طراحی لوگو امروزه به شرکت های بسیاری کمک شایانی کرده است که لوگو جذاب تری داشته باشند و در ذهن مخاطب برای همیشه باقی بمانند، سیب گاز خورده شرکت اپل نمونه بارز این شوخ طبعی و به خدمت گرفتن آن در معرفی بهتر برند می باشد.

روانشناسی رنگ ها نقش اساسی در جذابیت و تاثیر لوگو و هویت بصری برند شما خواهد داشت

۱۶ – چرخه رنگ ها

بر مبنای تئوری  رنگ ها، چرخه رنگ (color wheel) یک ابزار ضروری برای انتخاب رنگ های متناسب و ترکیب آن ها می باشد. این ابزار توسط ایزاک نیتون در سال 1666 میلادی ساخته شده است. معروف ترین نسخه چرخه رنگ دارای 12 رنگ می باشد که بر اساس مدل RYB می باشد. رنگ های اصلی آن قرمز، زرد و آبی می باشد و رنگ های ثانویه سبز، نارنجی و بنفش می باشند. با ترکیب رنگ های اصلی و ثانویه 6 رنگ دیگر نیز به چرخه اضافه شده است.

چرخه رنگ
چرخه رنگ
لوگو شرکت IKEA
لوگو شرکت IKEA

شش تکنیک اصلی برای ایجاد هارمونی رنگی دلخواه با استفاده از یک چرخ رنگی وجود دارد. به عنوان مثال استفاده از رنگهای مکمل مخالف بر روی چرخ رنگ (مانند قرمز و سبز استفاده شده در لوگوی Heineken و یا آبی و زرد استفاده شده در لوگوی شرکت IKEA.

۱۷ – طرح های رنگی را با دقت بیشتری مدیریت کنید.

بسیاری از هماهنگی های رنگی بالا نیاز به مدیریت دقیقی دارند تا بتوانند باعث موفقیت در طراحی لوگوی شما شوند و باید توجه داشت لزوما نباید رنگ ها در مقادیر مساوی استفاده شوند.

به عنوان مثال در استفاده از رنگ های مکمل مخالف استفاده شده در طراحی لوگو شرکت Heineken رنگ قالب سبز می باشد. این باعث می شود نماد و لوگو شما چشم نوازتر باشد و زیبایی بصری بهتری را به بیننده منتقل کند.

لوگو شرکت bp
لوگو شرکت bp

در باز طراحی لوگوی شرکت BP استفاده اغراق آمیز از رنگ های هم خانواده سبز بسیار مشهود است. این یک نمونه عالی از استفاده از رنگ های مشابه در طراحی یک لوگو می باشد.

حتی در استفاده از رنگ های هم خانواده، یک رنگ به عنوان رنگ غالب اصلی در نظر گرفته می شود. این امر به کنتراست بهتر و تعادل طبیعی تر رنگ ها در کنار هم کمک می کند.

لوگو فایرفاکس
لوگو فایرفاکس

در طراحی لوگو برنامه فایرفاکس استفاده از رنگهای مکمل را در عمل نشان می دهد. رنگ غالب رنگ نارنجی روباه می باشد که توسط رنگ آبی زمین احاطه شده است، وجود رنگ زرد در دم نیز به تعادل بین این دو رنگ کمک کرده است. یکی از بهترین روش های پیشنهادی این است که در انتخاب رنگ ها باید به تعادلی میان رنگ های گرم و سرد برقرار شود.

۱۸ – استفاده از رنگ برای کنترل رفتار مشتریان

لوگو شرکت McDonald's
لوگو شرکت McDonald’s

در طراحی لوگو شرکت مک دونالد غالب بودن رنگ قرمز باعث ایجاد هیجان و احساس شادی در مخاطب می شود. بعضی از رنگ ها علاوه بر دیدگاه زیباشناختی باعث ایجاد انگیزش احساسی در بیننده می شوند به طور مثال رنگ قرمز با افزایش هیجان و انرژی و رنگ های آبی باعث آرامش و سکون در بیننده می شوند. با توجه به استراتژی شرکت شما و هدف عاطفی بر مشتریان شما انتخاب رنگ باید صورت گیرد. به عنوان مثال معولا انتخاب رنگ های شبیه قرمز برای شرکت های تولید کننده مواد غذایی انتخاب خوبی بوده است.

۱۹- تحقیق ویژه در مورد انتخاب رنگ برند و نشان سازمانی

لوگو Cadbury
لوگو Cadbury
لوگو nestle
لوگو nestle

گاهی اوقات مالکیت استفاده از یک رنگ خاص ممکن است در انحصار یک برند تجاری خاص قرار گیرد، یا فارق از مسایل حقوقی مشتریان تنها با دیدن یک رنگ خاص شرکت شما را در ذهن تجسم کنند. به عنوان مثال دو شرکت Nestle و Cadbury هر دو از رنگ بنفش استفاده می کنند ولی هر یک از این دو شرکت رنگ بنفش اختصاصی خود را دارند که با یکدیگر متفاوت می باشد. رنگ ثبت شده شرکت Cadbury رنگ Pantone با کد (Cadbury 2685C) می باشد که منحصرا این شرکت حق استفاده از این رنگ را در لوگو و محصولات خود دارد. داشتن یک رنگ اختصاصی آسان نمی باشد و فراتر از طراحی آرم، برنامه ریزی و اجرای مهارت در همه عناصر برند و تبلیغات آن ضروری است.

۲۰ – لوگوهای سیاه و سفید (تک رنگ)

طراحی لوگو به صورت سیاه و سفید (تک رنگ)
طراحی لوگو به صورت سیاه و سفید (تک رنگ)

با وجود تاثیر رنگ بر مخاطب برخی از لوگو با کمک از ویژگی های طراحی و کنتراست موجود در اجزا آن فارغ از رنگ تاثیر خود را بر مخاطب می گذارند و بعضی از این لوگوهای سیاه و سفید به مراتب ماندگاری بیشتری از رقبای رنگی خود دارند.

اگر طراحی آرم شما رنگی برای انتقال معنای خاصی استفاده می شود، فکر کنید که چگونه می توانید این معنی را هنگامی که رنگ حذف می شود، بازتاب دهید. گاهی اوقات با تغییر کنتراست بین عناصر لوگو رسیدن به این امر ممکن می شود.

یک لوگو هنگامی که فقط در کامپیوتر طراح و یا شما صاحب برند ذخیره شده باشد هیچ ارزشی نداد. ارزش لوگو زمانی نمود پیدا می کند که مورد استفاده قرار گیرد. تنها استفاده از لوگو در مراحل تجاری سازی و تبلیغ برند شما می تواند به ارزش مند تر شدن نشان سازمانی شما کمک کند.

۲۱ – از دیگران نظر خواهی کنید

هیچگاه نظر خواهی از افراد دیگر در هنگام طراحی لوگو را فراموش نکنید، البته نظرخواهی از افرادی آشنا با زمینه کاری و برند شما و حوزه طراحی و در نهایت نظر خواهی از مشتریان هدف شما. نقد و پیدا کردن نقاط ضعف در همه امور به بهبود و پیشرفت منجر می شود و طراحی لوگو نیز جدا از این واقیعت نیست.

طراحی لوگو مشهد

تصویر هفتم با سالها تجربه و داشتن نمونه کارهای موثر در زمینه طراحی لوگو، آرم و هویت بصری در مشهد و استان خراسان در زمینه ارایه خدمات عکاسی صنعتی، طراحی گرافیک، طراحی بسته بندی، خدمات چاپ و طراحی وب سایت آماده ارایه مشاوره به تولیدکنندگان و مدیران گرامی می باشد. لطفا برای اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۳۹۹۱۱۷۶۵۴ (احسان رفسنجانی) تماس حاصل نمایید.

سفارش طراحی لوگو، آرم و هویت بصری برند

استودیو طراحی و گرافیک آنلاین اِمپک، نتایج تجربه خود در حوزه گرافیک و طراحی بسته بندی را با شما به اشتراک می گذاریم و از بایدها و نبایدهای این حرفه می گوییم، نتایجی که در دیده شدن محصول شما در این بازار پر رقابت و موفقیت برند شما تاثیر مستقیم دارد. طراحی لوگو حرفه ای و طراحی بسته بندی یکی از خدمات این استودیو می باشد.